Σύμφωνα με την τεχνική του ντεκουπάζ, ο όρος κοντ-πλονζέ σημαίνει μια θέση στην οποία η κάμερα βρίσκεται χαμηλά και βλέπει το αντικείμενο της από κάτω προς τα επάνω. Μια ακραία λήψη χαμηλής γωνίας, τοποθετείται κάτω από τα πόδια του θέματος, προσφέροντας πιο έντονη αντίθεση στη λήψη. H αντίθετη θέση της κάμερας λέγεται πλονζέ.
Όταν κινηματογραφούμε από χαμηλά βοηθάμε την ανάδειξη του ήρωα στη σκηνή. Το ύψος αυτού που βρίσκεται στο κάδρο φαίνεται ψηλότερο ή μεγαλύτερο και συχνά κάθεται ακριβώς κάτω από τη γραμμή των ματιών του θέματος, αναγκάζοντας το κοινό να κοιτάξει ψηλά. Όσο πιο χαμηλά, τόσο υψηλότερο θα είναι το αντιληπτό ύψος στη λήψη και όταν εκτελείται σωστά, μπορεί να βοηθήσει στην αποκάλυψη πτυχών της αφήγησης, να δημιουργήσει ένταση και να μεταφέρει τη συναισθηματική κατάσταση του θέματος ακόμα και χωρίς διάλογο.
Μια κοντ-πλονζέ λήψη σε ταινία μπορεί να μεταφέρει μια σειρά από συναισθήματα για το θέμα στο κάδρο. Η θέση του ηθοποιού συμβολίζει τον υπεροπτικό και τυραννικό ήρωα, ενώ η αντίθετη θέση της κάμερας συμβολίζει την ταπείνωση του ατόμου. Η άποψη αυτή είναι σχετική και φυσικά οι κλασικοί την αναίρεσαν πολλές φορές, χρησιμοποιώντας τις θέσεις πλονζέ και κοντρ-πλονζέ με αντίληψη εντελώς αντίστροφη από αυτή της παράδοσης. Η κατανόηση του τρόπου χρήσης της χαμηλής γωνίας λήψης και των εφαρμογών της, μπορούν να βοηθήσουν να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτήν την τεχνική στις σκηνές.
Ενώ οι περισσότερες κοντρ-πλονζέ λήψεις περιλαμβάνουν άτομα, αυτή η τεχνική μπορεί επίσης να παρουσιάσει ακόμη και αντικείμενα. Στο "Psycho", η ευρεία και χαμηλή γωνία λήψης της έπαυλης καθιερώνει την παρουσία της στην πλοκή της ιστορίας με μια δυσοίωνη, ανησυχητική αίσθηση. Η τηλεοπτική σειρά, "Bates Motel", χρησιμοποιεί συχνά την ίδια τεχνική για να παρουσιάσει το σκηνικό.
Όταν μια κοντ-πλονζέ λήψη μεταφέρει: Ισχύς
Η χρήση μιας χαμηλής γωνίας λήψη μπορεί να δώσει δύναμη σε έναν χαρακτήρα, είτε για καλό είτε για κακό. Στο "Arizona junior", η λήψη δείχνει τη δύναμη του αναβάτη Ράνταλ Κομπ ως Leonard Smalls πως δεν θα σταματήσει σε τίποτα για να πετύχει τον στόχο του.
Στην πρώτη ταινία της τριλογίας "The Matrix", το κοντρ-πλονζέ πλάνο χρησιμοποιείται για να εισάγει στην πλοκή τους πράκτορες, μεταδίδοντας μας ότι αυτοί οι άνδρες βρίσκονται σε θέση ισχύος. Επίσης, δικαιολογεί το πλάνο από την οπτική γωνία του κύριου χαρακτήρα, του Neo, ο οποίος σκυμμένος κινείτε στα λιγοστά τετραγωνικά του γραφείου του.
Όταν μια κοντ-πλονζέ λήψη μεταφέρει: Ευπάθεια
Εκτός από την προβολή ενός ατόμου ή μιας ομάδας ανθρώπων με εξουσία, μια χαμηλής γωνίας λήψη μπορεί επίσης να αποδώσει ότι το άτομο στο κάδρο είναι ευάλωτο, παγιδευμένο ή υπό επίθεση, όπως η παρακάτω λήψη από το "300".
Michael Bay 360 Shot
Ο σκηνοθέτης Μάικλ Μπέι είναι γνωστός για το μοναδικό του γύρισμα με λήψεις χαμηλής γωνίας. Το να έχει βαπτιστεί με το όνομά σου μια τεχνική δεν είναι μικρό κατόρθωμα και ο Μάικλ Μπέι έχει κερδίσει αυτή τη θέση μηχανής χρησιμοποιώντας τη σε στιγμές που φαίνεται να έχουν καθολική απήχηση.
Την κυκλική κίνηση της κάμερας την συναντήσαμε από τον 1995 στο "Bad Boys" και συμβαίνει συχνά σε χαρακτήρες που αντιλαμβάνονται το μέγεθος μιας κατάστασης ή βιώνουν μια μεγάλη αποκάλυψη.
Οι ταινίες του Μάικλ Μπέι είναι μερικές από τις πιο δημοφιλείς στον σημερινό κόσμο του κινηματογράφου και ένα μεγάλο μέρος αυτού είναι το στυλ σκηνοθεσίας του και η κατασκευή των θέσεων λήψεις της κάμερας. Όταν ο Μάικλ Μπέι σκηνοθετεί μια ταινία, τείνει να χρησιμοποιεί ένα συγκεκριμένο πλάνο που χτίζει τους χαρακτήρες του και έχει καθιερωθεί ως "Michael Bay hero shot" ή "Michael Bay 360 Shot".
Comments